Naujienos

Kodėl vakare reikia valgyti baltymus, o ne angliavandenius

Lap 10, 2018| 0 Komentuoti

Visi besidomintys mityba žino, kad dienai ritantis į antrą pusę, meniu iki tol dominavę angliavandeniai turėtų užleisti vietą baltymams. O tai reiškia, kad pavakariams bei vakarienei teks pamiršti makaronus, duoną, bandeles ir dairytis baltymingo maisto.

Koks bus jūsų pasirinkimas? Varškė, kiaušiniai ar… Štai, čia dažnai pasirinkimas ir užstringa dėl elementaraus nežinojimo – kas dar tų baltymų mums galėtų suteikti. Pagalbos kreipiamės į „Goodlife” asmeninę trenerę bei mitybos konsultantę Tomą Kreivėnaitę.

Toma, tai kurie maisto produktai daugiausia turi baltymų?

– Tobulas baltymų šaltinis yra liesa, raudona mėsa, paukštiena be odelės, žuvis, kiaušiniai (be trynių), liesi pieno produktai. Vegetarams geriausias pasirinkimas – sojos produktai bei ankštinės daržovės.

Kodėl būtent vakare turėtų dominuoti baltyminis maistas?

– Baltymai atlieka labai daug funkcijų: gamina fermentus, reguliuoja hormonus, perneša deguonį, tai ir struktūrinė (statybinė), apsauginė (gamina antikūnius), hemostazinė (dalyvauja kraujo krešėjime) medžiaga. Baltymus vakare rekomenduojama valgyti todėl, kad jų gautos energijos nereikia skubėti išnaudoti. Angliavandeniai yra mūsų energijos šaltinis, o vakare energijos mums jau nebereikia, mes jos tiesiog nebespėsime išnaudoti ir taip angliavandenių perteklius virs riebalais.

Baltymai dalyvauja regeneraciniuose (atstatymo) procesuose, tad jie būtini po įtemptos darbo dienos ar sunkios treniruotės. Tik reikėtų atminti, kad baltymų virškinimą lėtina kartu valgomi riebalai bei kompleksiniai angliavandeniai, todėl vakare ypač vertėtų prisiminti maisto derinimo taisykles ir koncentruotus baltymus valgyti tik su šviežiomis daržovėmis.

Dar viena dilema: gyvulinės ar augalinės kilmės baltymus rinktis?

– Nėra vieningos nuomonės, iš kokių produktų geriau mūsų organizmui gauti baltymus. Augalinės kilmės baltymai, be abejo, virškinami lengviau, o vaisiuose dar yra ir ištirpusių amino rūgščių (baltymo ląstelės skaidomos iki amino rūgščių, kad organizmas galėtų juos įsisavinti), tad organizmui net nereikia atlikti baltymų skaidymo. Mėsos pliusas, tas, kad nepakeičiamos amino rūgštys yra viename produkte. Augalų pasaulyje, deja, to nėra. Valgant įvairų augalinį maistą, gauname įvairių amino rūgščių, be to, organizmas pats turi savo amino rūgščių „fondą“, todėl sugeba subalansuoti šias rūgštis organizme.

Skaitykite daugiau: https://www.delfi.lt/fit/mityba/kodel-vakare-reikia-valgyti-baltymus-o-ne-angliavandenius.d?id=70903014

Nepakeičiamos amino rūgštys yra ir sojoje. Soja yra vienintelis augalinės kilmės baltymas, kurio sudėtis prilygsta mėsai.